Jednym z głównych obszarów współpracy Uniwersytetu Łódzkiego (UŁ) z otoczeniem biznesowym w ramach projektu „Absolwent VIP” jest realizacja autorskiego programu mentoringu dla najzdolniejszych studentów. Program mentorski UŁ zakłada budowanie trwałych relacji z absolwentami pełniącymi role mentorów. Eksperci współpracujący z Uczelnią będą wspierać młodych ludzi w wyznaczaniu ciekawych kierunków rozwoju osobistego i zawodowego.
Przedstawiciele największych firm i instytucji w regionie chętnie włączają się w inicjatywy, w których wiedza, doświadczenie i wynikająca z nich intuicja mogą wesprzeć i wzbogacić ofertę edukacyjną uczelni. Taka integracja z ekspertami, będącymi jednocześnie absolwentami Uniwersytetu, pozwala nie tylko na budowanie trwałych relacji, ale także poszerzenie dotychczasowej współpracy i wzajemne odpowiadanie na potrzeby współczesnego rynku pracy.
Krystian Bestry, Dyrektor Zarządzający Infosys BPO, |
W programie wezmą udział najlepsi studenci UŁ wyłonieni w procesie rekrutacyjnym prowadzonym przez Uczelnię. Głównymi kryteriami wyboru będą wyniki w nauce, aktywność społeczna, zainteresowania oraz kreatywność w rozwiązywaniu zadań aplikacyjnych.
W Polsce programy mentorskie zdobywają coraz większą popularność. Najczęściej są stosowane jako narzędzia pracy nad rozwojem osobistym i zawodowym pracowników, w tym szczególnie kadry menedżerskiej.
Przywódcy polityczni, naukowcy i ludzie sukcesu od pokoleń wspierają swoich podopiecznych m.in. poprzez inspirowanie do działania oraz stymulowanie rozwoju osobistego i zawodowego. Powszechne występowanie postaci mentora w różnych czasach i kulturach odzwierciedla ludzką potrzebę budowania oraz umacniania relacji opartych na wiedzy i doświadczeniu lub emocjonalnej bliskości. Na początku XVIII wieku postać mentora została przyswojona w kulturze jako określenie przewodnika, doradcy, nauczyciela oraz mądrego przyjaciela, który towarzyszy mniej doświadczonej osobie. Pojęcie mentoringu ewoluowało wraz z upływem czasu i obecnie jest uznawane za podstawowe narzędzie wspierające rozwój osobisty i zawodowy człowieka, w którym jedna osoba inwestuje czas, energię i osobiste know-how, by wspierać i motywować do działania inną osobę.
Uniwersytet Łódzki bierze przykład z najlepszych uczelni na świecie, takich jak Harvard, Stanford czy Oxford, które od lat z powodzeniem realizują integrujące inicjatywy dla absolwentów oraz programy wspierające najzdolniejszych studentów. Z danych Foster School of Business na Uniwersytecie w Waszyngtonie wynika, że ponad 90% studentów MBA aktywnie włącza się w program mentoringu realizowany przez uczelnię. Studenci potwierdzają, że dzięki udziałowi w programie uzyskują cenne informacje dotyczące trendów w branżach oraz dowiadują się, jak sprostać wyzwaniom stawianym obecnie przez pracodawców. Doświadczenia zdobyte w trakcie mentoringu pomagają im również dokonać świadomego wyboru ścieżki kariery zawodowej i sprawnie wejść do świata biznesu po ukończeniu studiów. Z kolei w Leeds School of Business na Uniwersytecie Colorado funkcjonuje interaktywny program mentorski. Dotychczas skupił grupę ponad 2000 studentów i absolwentów uczelni. Według badań prowadzonych przez uniwersytet, studenci biorący udział w programie mają o 40% większe szanse na znalezienie pracy po studiach. Wszyscy uczestnicy zgodnie potwierdzili też, że poleciliby program innym (dane firmy Chronus, wiodącego dostawcy oprogramowania projektów mentorskich dla biznesu i edukacji, m.in. w Leeds School of Business na Uniwersytecie Colorado).
Artykuł został opublikowany na podstawie materiałów biura prasowego projektu „Absolwent VIP”.
Więcej informacji na temat projektu „Absolwent VIP” Uniwersytetu Łódzkiego znajdziecie tutaj.